سلام

فیلم زیبا، عجیب و پیچیده سعادت آباد باعث شد تا نگاهی به ابعاد ارتباط انرژی پوزیدون (خدای عواطف) بیاندازیم.

برای پوزیدون تفکر خیانت همچون کابوسی سخت و مارپیچ می ماند که اجازه نفس کشیدن به او را نمی دهد. مخصوصا اگر نوع نگاهش توام با قدرت باشد. در حقیقت اگر پوزیدون در جایگاه خدای قدرت بنشیند (زئوس) می تواند همچون او قاطع و قدرت طلب باشد و در عین حال نسبت به هر تغییری مشکوک بماند.

نقشی که امیر آقایی بسیار زیبا آنرا نشان داد: در مقابل نقش مهناز افشار به عنوان همسری که انرژی آفرودیت در او غالب است هم جالب است؛ توان دلبری و اغواگری و در عین حال بسیار مراقب از بودن در کنار همسر.

گویا آفرودیت نیز از این ارتباط بدنبال معامله ای ساده می باشد:

تو برای من قدرت داشته باش من هم برای تو اغواگری.

تنها اشکال این میان حساسیت پوزیدون است.

زیرا او (پوزیدون)  در عین حالی که قدرت دارد تمایل دارد اغواگری صرفا مخصوص او باشد... و هرگز حاضر نیست ذره از اغواگری را به اشتراک بگذارد. نکته جالب دیگر نوع انفجار خشم پوزیدون در فیلم است!

بسیار زیبا ثانیه به ثانیه بر اساس مدل پوزیدون رفتار شده است. زیرا پوزیدون است که خون جلوی چشمانش را می گیرد و با انفجار آغاز می کند،ونه به صورت تدریجی، و در ادامه حمله می کند اما نه مانند آرس جنگ داشته باشد!

یک ضربه بسیار محکم برای تخلیه خشم کافیست.

اگر به دید پوزیدون در حین انفجار خشم نگاه کنیم متوجه حضور او در گردابی سهمگین می شویم. گردابی که همچنان او را آزار می دهد حتی هنگامی که در خانه نشسته است.

بخاطر داشته باشید که در فیلم علی (امیر آقایی) بدلیل داشتن سابقه دانشگاهی گویا مجبور است ماسکی از آپولو ( خدای نظم و قاعده مندی ) برچهره بزند! ( به نظر من تراشیده شدن موها به صورت ناخودآگاه این تلقی را تقویت می کند)

اما در گوشه کنار دیگر فیلم اتفاقات جالبی می افتد..

از یکطرف شاهد هرای سیاه (هنگامه قاضیانی) در مواجه با هرمس بهرام ( حسین یاری ) هستیم که گویا این زوج تمایلی برای ادامه زندگی بعد از گذشت چیزی حدود هشت سال ندارند و نکته جالب ازدواج با هدف هرمس است.

دختر رییس را به همسری می گیرد و وارد دور ماجرا می شود. علیرغم اینکه می دانم ازدواج با برنامه ویژگی آپولوست، اما چون جناب مازیار میری تلاشی برای بی نظم نشان دادن ایشان داشتند این آرک تایپ را دیدم. نوع علاقه او به یاسی و نوع نگاهش حکایت ما را تایید می کند.

اما چرا هرای سیاه( انرژی تعهد زناشویی- با نگرشی شکاک)؟ بیاد بیاورید این جمله را وقتی همسرش را با کراوت دید: چه مهمونی بوده که تا این وقت شب کراواتت نیمه بازه؟؟

با این جمله چندین هدف مورد اصابت قرار می گیرد. دروغ گویی، خیانت، شکستن قول برای حضور!!!

تنها این را میتوانم بگویم که نوع نبرد با هرای سیاه بسیار خونین و سنگین خواهد بود. نبردی که لحظه به لحظه آن بهانه ای خواهد بود در دستش. اما الزامی ندارد فرد از ابتدای زندگی هرای سیاه داشته باشد.

{دوستان یادآوری می کنم ما صرفا برشی از لحظات زندگی عده ای را دیدیم و نمی توانیم خوبی یا بدی و درستی یا غلط بودن رفتارها ویا سرنوشت افراد را مشخص کنیم.}

و در انتها!

یاسی و محسن؛ سرنوشت دیمیتر در برابر آرس دیونوسوس!

دیمیتری ( انرژی مادر و تغذیه) که دارای خرد زنانه است و مراقب همه چیز است اما یکنواخت است. از زندگی با همسرش لذت می برد اما گویا چیزی کم است در این زندگی...

و از طرف دیگر فرافکنی همیشگی دیونوسوس! زیرا دیونوسوس همواره در تلاش برای ارتباط با مادر معشوق است و این موضوع در زندگیش تبدیل به عقده خواهد شد.

نقش مادر را یاسی ( لیلا حاتمی) می پذیرد و نقش معشوقه را فرشته ( مینا ساداتی) و با بازی زیبای حامد بهداد ابعاد زندگی یک آرس دیونوسوس و بی نظمی رایج در امور او ( به یاد بیاورید آیینه شکسته در صحنه اول فیلم... جیب پر پول او ... و مزاح کردنش در میان مهمانی ...) .

سوالی ریز و جالبی که به ذهنم خطور کرد نوع ارتباط هرمس و آرس /  دیونوسوس با هم است. جالب است گویا با هم رو بازی می کنند اما در پس داستان منافع خود را دارند و هر کدام براحتی می توانند مچ آن یکی را بگیرند...

در نهایت نوع نگاه فیلم را تحسین می کنم! آنچه باعث این نگاه و تحلیل عمیق می شود صداقت و شفافیت فضای حاکم در فیلم است که گویا با مفهومی به نام خیانت می توان اینچنین بازی کرد....

فیلم را از دست ندهید...